Sla over naar de inhoud

Burn-out verschijnselen

Veel bedrijven krijgen te maken met medewerkers met burn-out. Voor diegene die het krijgt of dreigt te krijgen zijn er therapieën, time-outs en boeken over dit onderwerp. Burn-out is een persoonlijk proces waar een ieder zelf uit moet zien te komen. Maar ondertussen zit jij als manager of werkgever er maar mooi mee.
Een medewerker die al een tijd lang niet goed functioneert, maar ‘te goed’ is om zich ziek te melden, drukt z’n stempel op de werkomgeving. De overmatig gestreste medewerker heeft zelf vaak niet eens in de gaten dat de situatie de spuigaten uitloopt.

Wat moet je ermee?
Stel dat je op tijd in de gaten hebt dat iemand overmatig gestrest is en je maakt het bespreekbaar. Je hebt kans dat je medewerker het op prijs stelt en openstaat voor suggesties. Samen kunnen jullie mogelijkheden bespreken om de knelpunten waar iemand tegen aanloopt aan te pakken. Jullie doen wat aanpassingen zodat diegene zich weer senang gaat voelen en een waardevolle bijdrage kan leveren aan de organisatie. Wat een heerlijk scenario!

Ging het altijd maar zo!
Wat veel vaker gebeurt is dat een medewerker al langere tijd tekenen van stress vertoont. Dit kan zich uiten door chagrijnigheid, inflexibiliteit, ruzie maken, roddelen over collega’s, afgeven op klanten en toeleveranciers, schampere uitlatingen over leidinggevenden en directie, cynisme, niet optimistisch over de koers en doelstellingen van de organisatie, kritisch zonder opbouwend te zijn. Ik noem er zo maar een paar.
Jammer genoeg is het voor veel mensen heel gewoon om te roddelen en negatief commentaar te leveren op van alles en nog wat. Toch zijn dat juist signalen dat iemand zich niet goed voelt en op weg is naar zich nog slechter voelen. Dat heeft alles te maken met focus. Wie focust op wat er allemaal mis is, krijgt als vanzelf bevestiging van dat standpunt. Argumenteren dat het allemaal wel meevalt en dat er ook heel veel goede dingen te benoemen zijn, vinden dan al geen voedingsbodem meer.

Wanneer je dit, misschien ten dele, herkent in jouw organisatie, heb je nu misschien de neiging om het te vergoelijken en weg te redeneren. Maar wees eens heel eerlijk. Herken je het? Wat doe jij met zulke signalen? Vang je ze op als extreem belangrijk om de temperatuur binnen je organisatie te meten?

Niemand wil een rotte appel in z’n mand, die de andere appels besmet.
Waarom laat je dat in je organisatie dan wel gebeuren? Niemand zal mij horen zeggen dat een werkgever verantwoordelijk is voor de burn-out van een medewerker. Dat wil niet zeggen dat je geen invloed hebt op de voedingsbodem. Want wie komt er in een burn-out terecht? Dat zijn vooral mensen die ambitieus en perfectionistisch zijn, maar niet kunnen genieten van wat ze bereiken. Ontevredenheid en het onvermogen om zelf tot verandering te komen leiden tot stress. Wanneer dat te lang duurt, komt iemand steeds meer in de knel. Jij kunt een omgeving scheppen waarin wel aandacht en ruimte is voor ontwikkeling, verandering en het benoemen van succes.

Andere benadering
Ik feliciteer mensen altijd met hun burn-out. Een burn-out is het begin van de verandering. Het is absoluut geen pretje en ik wens het niemand toe, maar je rot voelen en alsmaar in die situatie blijven hangen is m.i. vele malen erger.
Wat kun jij, als manager of werkgever doen? Je zou met oprechte aandacht met je medewerkers om kunnen gaan. Voelen ze zich werkelijk senang? Is hun enthousiasme oprecht? Zien ze fouten als leermomenten of worden ze er onzeker van en durven ze ze niet te maken? Boeken ze resultaten waar ze zelf trots op zijn? Kijken ze uit naar hun werk in de komende tijden? Waarderen ze de samenwerking met collega’s? Wanneer je merkt dat dat voor iemand niet (meer) het geval is, besteedt daar dan aandacht aan! Vraag wat er aan de hand is. Als iemand zelf geen mogelijkheid tot verandering ziet, kun jij diegene wellicht helpen. Stel de juiste vragen en luister. Zit er nog voldoende uitdaging in de functie? Is er een conflict, ziet diegene z’n eigen rol? Is de werkdruk, in de beleving van de werknemer, te hoog zonder uitzicht op verbetering? Kun je iemand helpen om boven zichzelf uit te stijgen door te stoppen met schoppen tegen een situatie en in plaats daarvan er door te groeien? Kun je iemand vragen om z’n negativiteit om te zetten in een positieve bijdrage?
Help iemand daarbij! Houd goed in de gaten dat wat jij als normale werkdruk beschouwt, door een ander als mega stress ervaren kan worden. De meeste mensen kunnen niet met onzekerheden omgaan. Zorg dat je contact houdt en regelmatig informeert. Ook als er niets te informeren valt.

Wees ambitieus in jouw leiderschap en maak het verschil!

Marina Schriek

Burn-out specialist

Voor meer informatie en tips over burn-out, klik hier.

Published inBlogBurn-outGezondheidZakelijk

2 Comments

  1. Hallo Marina,

    ik heb je horen spreken tijdens de Blog Master Class bij Open Circle en ik vond interessant wat je behandeld.
    Ik behandel in mijn acupunctuur praktijk veel mensen met stress,vermoeidheid en burn-out klachten. De resultaten zijn heel goed, alleen ik vind dat deze klachten komen na een tijdtje terug als je niet van gedrag verander.
    Ik heb net je boek besteld en ik ben benieuwd naar je coaching aanpak.
    Wat vind je zelf van acupunctuur als eerste hulp therapie?
    Ik ga mij richten op de voorkomen van burn-out, heb je tips en tricks?

    • Marina Marina

      Hoi Andrea,

      Vanwege mijn vakantie reageer ik laat, maar niet minder enthousiast 🙂
      Ik deel je ervaring dat acupunctuur goed kan helpen, maar niet blijvend wanneer men niet van gedrag verandert.
      Mijn tip zou zijn om je cliënten te helpen beter te gaan voelen, zodat ze de signalen van hun lichaam eerder en beter op kunnen pakken.
      Veel mensen leggen de link tussen hun lichamelijke gezondheid en hun geestelijke welzijn niet.
      Wanneer je hen kan helpen de samenhang te begrijpen en hoe ze er dan mee om kunnen gaan,
      dan kun je werkelijk het verschil maken voor je cliënt!

      Veel succes én natuurlijk veel leesplezier in ‘Gefeliciteerd met je burn-out!

      Marina Schriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *