Sla over naar de inhoud

Laat je horen!

Vanmorgen was ik uitgenodigd om iets te vertellen over mijn boek-project tijdens een webinar van TheNextTrainer. Trainer en blogger Stan Lenssen was te gast bij de mannen van TheNextTrainer en gaf tips en trics over het bloggen tijdens een online blog-cursus. Dat heet dus een ‘webinar’, een seminar op het web, heb je’m? Ik was uitgenodigd om wat te vertellen over mijn proces om in de flow van het schrijven te komen. Als de kers op de slagroom, zeg maar.

Het leuke vond ik dat er veel deelnemers aan dit seminar actief betrokken waren en steeds online vragen en opmerkingen stuurden. Zo was het geen één-richtingverkeer, maar werd het interactief. De vragen waar bloggers-in-spé mee zaten, werden meteen doorgegeven aan Stan en hij kon er direct op ingaan.
En al deze wijsheid kon je zo volgen op het net, helemaal gratis en voor niets. Nou ja, het enige wat je hoefde te doen was je aanmelden.

Luttele secondes
Dat is natuurlijk inherent aan het informatietijdperk waarin we leven. Eigenlijk alles wat je nodig hebt is online te vinden en te krijgen. Een sjieke brochure en een advertentie in een blad doen het niet meer. Het gebeurt online. Wie iets zoekt tikt een paar zoekwoorden in en klikt en klikt, tot er bevredigende informatie voorbij komt. Je hebt maar een paar seconden tijd, waarin de internetsurfer op jouw site voorbij komt en dan moet je ‘m grijpen. Het moet visueel aantrekkelijk zijn, leesbaar en de tekst moet aansprekend zijn, zozeer dat diegene doorleest en klikt op jouw site.

Rogier en Stijn van TheNextTrainer zijn echt van die jonge ondernemers van nu die het internet gebeuren helemaal in de vingers hebben. Zij begrijpen dat maar al te goed en helpen andere ondernemers en trainers om ook hun weg te vinden in de marketingtechnieken die deze nieuwe tijden te bieden hebben.
Veel informatie delen met anderen. Op die manier waarde bieden aan potentiële klanten en hopelijk weet je hen op die manier aan je te binden.

Hoe kun je waarde bieden?
Daar ging de webinar dus over. Door jouw kennis te delen met anderen online. Dat heet dus bloggen, afkorting van weblog, wat weer een ander woord is voor een online dagboek. Blogs zijn er in alle soorten en maten. Voor elk wat wils. Er is bijvoorbeeld een mevrouw met een samengesteld gezin. Samen hebben ze 10 kinderen en zij is de ‘gezinsmanager’. Ik kan me er niets bij voorstellen, 10 kinderen. En zij schrijft daar dus over online en anderen met drukke gezinnen gebruiken haar tips weer. Want deze mevrouw heeft het echt goed georganiseerd en waar het mislukt…dat zijn de mooiste verhalen!

Wat zo mooi is, is dat iedereen unieke kennis bezit waar je anderen mee kunt helpen. Tijdens het webinar vertelde Stan over ‘het mannetje op je schouder’, dat je influistert dat je het niet kunt, dat niemand zit te wachten op jouw schrijfsels, dat anderen het veel beter kunnen….dát mannetje of dát vrouwtje. En als je dat mannetje niet op je schouder voelt, dan hoor je vaak wel dat stemmetje in je hoofd.
Dat was eigenlijk mijn bijdrage aan het webinar.

Stemmetjes
Ik hoor dat stemmetje ook, maar gelukkig is er een ander stemmetje dat zegt: “je kunt het zeker wel! Je helpt er iemand anders mee, dat is toch prachtig.” Het enige wat kan gebeuren is dat ze het niet lezen….of dat ze er iets van vinden.
Ja, dat is eng, ik kan het niet ontkennen.

Daarom geef ik je hierbij mijn schrijftip: focus je niet op jezelf, maar focus je op wat je kunt doen om anderen te helpen. Je zult zien dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Je gaat jezelf andere vragen stellen: waar zal ik over schrijven, wat is de juiste toon, hoe breng ik het het beste over? Want dan kom je in de flow van doen waar je goed in bent, dan gaan jouw ogen stralen.

Echt, laat van je horen en deel jouw expertise met anderen. Vooral omdat je er zelf van groeit en gaat stralen.

Veel blog-plezier gewenst!

Marina Schriek, boekenschrijfster 😉

Ps. dit blog is eerder gepubliceerd als gastblog op www.thenexttrainer.nl.
Met dank aan Rogier en Stijn van The Next Trainer voor hun gastvrijheid en hartverwarmende manier van zaken doen onder het motto ‘delen = vermenigvuldigen’.

 

Published inBlogGelukkigZakelijk

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *