Sla over naar de inhoud

Smiling Company

Het kan echt!
Vorige week had ik zo’n leuke ervaring. Ik moest een bedrijf bellen over een administratieve kwestie. Ik kende het bedrijf niet, maar wist wel dat ze net gefuseerd waren met een ander bedrijf en dat ze een stuk of wat verschillend locaties hadden.
Ik legde mijn vraag voor aan de receptioniste die me doorverbond met een dame van de administratie. Ze hoorde mijn verhaal aan en zei toen: ‘Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar ik ga het navragen en ik bel u vanmiddag hierover terug.’ Ze zei het op zo’n manier dat ik ook zeker wist dat ze dat zou doen. Die middag belde ze me niet terug. Dat viel me wel op, maar het stoorde me niet, want ik wist dat ze me echt terug zou bellen. En inderdaad de volgende dag aan het eind van de ochtend belde ze me met precies die informatie ik nodig had.
Daar heb ik haar uitgebreid over gecomplimenteerd en voor bedankt. ‘Dat is toch niet meer dan normaal?!’ vond deze mevrouw.
Nou mevrouw, daar heeft u dan wel gelijk in, toch mogen ze u in een lijstje doen, want deze mentaliteit is redelijk zeldzaam.

Van het kastje…
Vanmorgen sprak ik een vrouw die ik begeleid om van haar burn-out te herstellen. Zij is ziek thuis en binnenkort staat haar vakantie gepland. Ze is heel erg aan deze vakantie toe, maar vraagt zich af hoe dat nu moet omdat ze ziek is. Haar leidinggevende verwijst haar naar de arbo-dienst, alwaar ze te horen krijgt dat ze dat op haar werk moet navragen.
En nu zit deze dame, die toch al overspannen is, zich thuis af te vragen hoe het nu zit.  Het is net zoiets als in een winkel vragen waar iets ligt en dan aanwijzingen krijgen als, de vijfde stelling rechts op de kop. Je loopt er naar toe en……je zoekt en zoekt, je moet het nog een keer vragen voor je vindt wat je zoekt. Ken je dat? Er is een supermarkt waar de medewerker meeloopt om je het gezochte artikel aan te wijzen. Er zijn bedrijven waar de medewerker die een vraag krijgt, in het hele traject verantwoordelijk blijft voor het oplossen van die vraag tot het afgehandeld is.

You are entering the smiling zone!
Veel organisaties hebben regels en aanwijzingen voor het personeel om zich zo te gedragen dat de klanten zich er fijn bij voelen. De front-office is de ‘smiling-area’. Ooit zag ik eens zo’n mevrouw bij Mc Donalds. Ze had het duidelijk niet naar haar zin en keek erg ontevreden. Tot ze mij in het vizier kreeg en haar mondhoeken en lippen optrok. Helemaal het gewenste effect gaf het niet. Ik dacht even dat ze naar me gromde.

Ik help bedrijven met hun ‘hoofdpijndossiers’ en vaak komt ter sprake hoe een organisatie ziekteverzuim in het algemeen, terug kan dringen. Ik vraag dan altijd hoe leuk medewerkers het vinden om bij dat bedrijf te werken. Hoeveel voldoening en plezier levert het werken hen op?
Veel werkgevers vinden het oprecht raar dat ik daar naar vraag. Dan leg ik uit dat cultuur heel erg bepalend is voor het wel en wee van de mensen die er werken.

Nieuwe bezems vegen schoon
Het is algemeen bekend: de nieuwe medewerker ziet dingen die anderen al lang niet meer zien. Hij of zij pakt vol goede moed knelpunten aan die op z’n pad komen en wat denk je? Deze nieuwe medewerker wordt ervaren als een echte ‘pain-in-the-ass’. Daarom wordt ‘de nieuwe’ snel bijgepraat over de gewoontes en gebruiken in de organisatie. Dat wordt inwerken genoemd en wanneer diegene zich niet aanpast…. dan is het einde van de proeftijd nabij: ‘Helaas, meneer, mevrouw, u past niet goed in ons team’.

Waar je als bedrijf een ‘smiling zone’ hebt, is er dus een andere zone waar niet gelachen wordt. Wanneer een frisse nieuwe medewerker veel ‘heilige huisjes’ intrapt, is er een vastgeroeste cultuur met heilige huisjes die in stand gehouden worden.

Cultuur in je bedrijf kun je niet scheppen met het opstellen van gedragscodes en reglementen. Cultuur schep je door de visie die jij hebt voor je bedrijf te leven.
Wil je  betrokken medewerkers: wees betrokken! Wil je enthousiasme: wees enthousiast!
Wil je eerlijkheid en samenwerking: wees eerlijk en werk samen!

In plaats van een ‘smiling zone’ creëer je een Smiling Company, door te zorgen dat iedereen die ook maar enigszins met jouw bedrijf te maken heeft een reden heeft om te lachen. Een oprechte glimlach over de betrokkenheid, het respect, de klantvriendelijkheid, de waarde die je je medewerkers, afnemers en toeleveranciers biedt in jullie samenwerking.

Smile, smile, smile!

Een mooiere toekomst maken we samen!

Marina Schriek

Published inGelukkigGezondheidZakelijk

Laat als eerste een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *