Sla over naar de inhoud

Uitwisseling met de Keurslagers

Verzonden: donderdag 28 oktober 2010 15:58
Aan: info@deopening.nl
Onderwerp: Betreft: schijven 11 oktober; Keurslager draagtas

De Opening
t.a.v.: Marina Schriek

Betreft: schijven 11 oktober; Keurslager draagtas

Geachte Marina Schriek,

Allereerst dank voor uw schrijven en goed te horen van u steeds meer maatschappelijke bewustzijn. Ook de Vereniging van Keurslagers richt zich daar vol op.

In uw brief vraagt u naar “de plannen van de vereniging om bij te dragen aan een duurzame toekomst voor ons allemaal.

Voor uw perspectief is het belangrijk te weten dat de verenigingstructuur van onze organisatie zijn beperkingen heeft als het gaat om collectieve afspraken en inkoop. Een voorbeeld: de vereniging kan en mag niet bepalen waar zijn leden in moeten kopen.

Desondanks worden er zeker diverse acties en activiteiten ontwikkeld op gebied van maatschappelijk ondernemen:
Zo heeft de vereniging van begin af aan (al zo`n 12 jaar) veel geïnvesteerd in het Milieukeur varkensvlees  wat op dit moment ook breed wordt uitgerold in de Supermarkt. De vereniging heeft tot begin 2010 daarvoor een project gedraaid i.s.m. Solidaridad en Stichting Natuur en Milieu en Stichting Milieukeur. De informatie en het resultaat heb ik aan deze brief toegevoegd en kijk ook eens op http://www.meerhartvoordewereld.nl/

Verder zijn we binnen de formule zeer druk met de ontwikkeling van een veelomvattend MVO programma waarbij de leden diverse instrumenten aangeboden worden om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Hier zal ook een beoordeling- en beloning systeem aan gekoppeld worden. Verpakking is in dit programma uiteraard een belangrijk onderdeel.

De verenging heeft voor deze ontwikkelingen specialisme in huis genomen in de vorm van een medewerker die zich helemaal zal toeleggen op de ontwikkeling, uitrol en doorontwikkeling van het MVO programma. Dit zal ook met input van belanghebbende NGO`s gebeuren. MVO beidt namelijk voor de kleine versspecialist ook heel veel kansen. Het bewustzijn wordt vanuit de vereniging steeds meer gestimuleerd wat ook zijn resultaten oplevert.
Kortom de vereniging is volop bezig en investeert steeds meer in MVO.

Ik hoop u hiermee enigszins een beeld te hebben gegeven hoe de Vereniging van Keurslagers en zijn leden zich inzetten op gebied van MVO.

Vriendelijke groeten

Vereniging van Keurslagers

Ronald Hoevenaars
Formule manager

Published inGroen denken en doenZakelijk

Eén reactie

  1. Geachte heer Hoevenaars,
     
    Hartelijk dank voor uw reactie op mijn brief. Ik stel uw moeite zeer op prijs en heb de aanbevolen website en uw promotiemateriaal bestudeerd.
    Zoals gezegd, ben ik een kritische consument. Naar aanleiding van uw informatie wilde ik wat meer weten over het onderwerp.
     
    Wat me opvalt op de site www.meerhartvoordewereld.nl is het volgende:
    “Hart voor de wereld”, “zodat we kunnen blijven genieten”, “keurslagers kennen hun verantwoordelijkheid”, etc. 
    Er staat een hele bladzijde met mooie kreten zonder concrete informatie
    “Varkensvlees verdiend een schouderklopje”. De maatregelen die u benoemt, meer duurzame energie, minder gassenuitstoot, minder ammoniak en meststoffen en verantwoorde sojateelt, klinken geweldig.
     
     
    Echter uiteindelijk gaat dit om maatregelen die kostentechnisch interessant zijn voor de keten. Minder gas, ammoniak en meststoffen, vroeger werd hier niet naar gekeken en omdat de industrie zelf geen maatregelen nam zijn die vanuit de overheid opgelegd. Verantwoorde sojateelt is een loffelijk streven, ik ben wel benieuwd om hoeveel procent van de totale hoeveelheid voer het gaat. Ik vermoed dat het geen zoden aan de dijk zet.
     
     
    Verder vermeldt u de samenwerking met ‘De Hoeve’, maar hoeveel van de aangesloten keurslagers kopen daadwerkelijk dit vlees in.
    Wat ik verder mis is informatie over medicijngebruik, kwaliteit van voeding, daglicht, ruimte en bewegingsmogelijkheid. De informatie betreft alleen vleesvarkens, hoeveel ruimte en omstandigheden voor fokzeugen, etc, wordt niet genoemd.
    Tot mijn grote schrik kom ik bovendien op de Milieukeur site informatie tegen, waar voor de ‘verrijkingsmaterialen’, dieren blootgesteld mogen worden aan PVC, het meest giftige en gevaarlijke plastic van allemaal. Verder wordt genoemd dat er steeds meer varkenshouders stoppen met castreren. Waarom stoppen de keurslagers niet allemaal of waarom is het niet gewoon verboden.  Niets wordt genoemd over het uittrekken van hoektanden of het afknippen van staarten.
    Keurslagers verkopen natuurlijk ook andere soorten vlees. Waarom ontbreekt informatie over dier- en milieuvriendelijk koe- en kippenvlees en initiatieven op dat vlak?
     
    Om me wat verder te verdiepen heb ik een aantal afleveringen van ‘De Keuringsdienst van Waarde’ bekeken over varkensvlees en dioxine in diervoeders zo ook heb ik  informatie opgezocht in het boek VoedselHorror van Roos Rutjes.
    Ik kan niet anders concluderen dan dat de Keurslagers, zich er wel heel makkelijk van afmaken. Juist uw organisatie zou een vuist kunnen maken en verbeteringen af kunnen dwingen. Mijn mening is dat organisaties als de uwe zich daarin bijzonder ambitieus op kunnen en zouden moeten stellen.
    Dat haal ik niet terug uit uw verhaal. 
     
    En wat uw MVO programma voor de keurslagers zelf betreft, vind ik het een gemiste kans, dat u geen doelstellingen heeft en geen concreet plan over hoe deze te bereiken en binnen welke tijdspanne.
     
    Meneer Hoevenaars, ik begrijp dat u degene bent die opgezadeld wordt met het beantwoorden van kritische consumentenbrieven.
    Wellicht vindt u het vervelend dat u na de genomen moeite nog alweer zo’n kritische respons krijgt.
    En ik vind het zelf ook best lastig. Ik wil u natuurlijk niet tegen mij of andere kritische consumenten of wat voor consument dan ook in het harnas jagen.
    Ik wil graag dat iedereen in de keten van varkensfokker (ook kip, koe en lam) en veevoederbedrijf tot slager en consument zelf nadenkt over de gang van zaken en de gevolgen die bepaalde keuzes met zich meebrengen.
    Om daar dan vervolgens consequenties uit te trekken en te veranderen naar een milieu- en diervriendelijk model.
    Inmiddels weten we dat zo snel mogelijk, zo veel mogelijk, zo goedkoop mogelijk, niet goed werkt. Niemand wordt er vrolijk van.

    Hoe dan wel, is een uitdaging. Een zoektocht naar mogelijkheden en oplossingen, die bij alle schakels hoort en waar iedereen mee kan beginnen. Gewoon doen. 
    Niet omdat de overheid het vraagt, niet omdat de consument het vraagt, maar omdat je voelt dat je dan een betere slager bent, met een beter product, meer smaak en meer plezier.
     
    En omdat ik dat zo graag wil, ben ik ook maar gewoon ergens begonnen. Bij het plastic tasje van uw organisatie. 
    Ik wens u veel ondernemers- en vernieuwingszin toe. En ik hoop dat u mij laat weten of de Keurslagers inderdaad aan de gang gaan met een serieus en ambitieus MVO programma.

    Hartelijke groeten,

    Marina Schriek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *