Sla over naar de inhoud

Taboe op ziekteverzuim

Als ondernemer richt ik me op bedrijven die gezondere medewerkers willen. Dat vind ik belangrijk en ik word weleens gevraagd er iets over te vertellen. Laatst sprak ik voor een groep ondernemers en één meneer reageerde bijzonder afwijzend. “Je verhaal klinkt heel mooi, maar in de praktijk werkt het echt niet zo. Wat ik wel niet meegemaakt heb met mijn mensen. Dat wil je niet weten, maar dan zou je wel anders praten.”

Die reactie krijg ik wel vaker. Logisch want voor veel werkgevers is ziekteverzuim een grote kostenpost die ‘pijn’ doet.

Mijn vraag is: waarom ga je niet aan de slag gaat met die ‘pijn’. Want inperken van je ziektekosten scheelt je direct veel geld.

Over het taboe en de zwarte doos…
Er heerst een soort taboe op ziekteverzuim. Werkgevers hebben het gevoel er weinig vat op te hebben. Je kunt en mag je niet bemoeien met het privéleven van deze mensen, dus je kunt niets doen buiten het reguliere: een zo prettig mogelijk werkklimaat scheppen, rekening houden met de wensen en behoeftes van medewerkers en zijn ze ziek, dan is daar de arbodienst. Je belt zelf nog een keer om ze een hart onder de riem te steken en verder is het een soort zwarte doos. Je staat langs de lijn en kunt alleen afwachten.

De bedrijfscultuur is van grote invloed op de beleving van ziekteverzuim.

Is er ruimte voor medewerkers om ziek te zijn of worden ze er op aangekeken.

Dat klinkt misschien wat vreemd, want hoe kun je iemand nou aankijken op ziekte. Toch komt dit veel voor. Bijvoorbeeld door collega’s of managers die persoonlijk last hebben van het verzuim. Vaak vellen ze al snel een oordeel en dat voelt de persoon in kwestie maar al te goed aan.

Zo ook bij de ondernemer uit mijn voorbeeld. Wanneer iemand ziek werd, vond hij dat in de meeste gevallen maar aanstellerij. Hij blijft zelf toch ook niet thuis. En hij had ook sterk het gevoel dat mensen helemaal niet hun best deden om zo snel mogelijk terug te keren op de werkvloer. Elke ziekmelding bekeek hij wantrouwend en hij deed er nogal schamper over.

Voor hem was personeel een noodzakelijk kwaad, een enorme kostenpost en hij wilde graag zo veel mogelijk waar voor zijn geld. Tja, als je mensen zo benadert, creëer je een bedrijfscultuur waar achterdocht en wantrouwen de boventoon voeren.

Deze meneer stond niet open voor mijn suggesties en blijft wantrouwig naar zieke medewerkers. En dat brengt me bij het sleutelelement in mijn aanpak van ziekteverzuim: VERTROUWEN.
Het voelt fijn wanneer mensen om je heen je vertrouwen. Het maakt ook dat je hun vertrouwen graag waar wil maken. Het is mooi om vol vertrouwen je leven te leiden.

Ook in je bedrijfsvoering is vertrouwen één van de belangrijkste elementen. Door vertrouwen een sleutelelement te maken in jouw bedrijfsprotocol voor ziekteverzuim, kun je enorm veel voordeel behalen.

Ik deel graag mijn tien beste tips om ziekteverzuim te verlagen met je. Klik op deze link, dan stuur ik ze je toe! http://bit.ly/StuurTips

Marina Schriek – burnout specialist

Mijn bedrijf is gespecialiseerd in behandeling en preventie van burnout. Ik adviseer ondernemers over manieren om hun ziekteverzuim drastisch te verlagen. De tips om ziekteverzuim te voorkomen, kun je via deze link http://bit.ly/StuurTips aanvragen. Wil je meer weten, kijk dan op www.deopening.nl.

Published inGezondheidZakelijk

2 Comments

  1. Pim Pim

    Marina,

    Je verhaal is me uit het hart gegrepen. Jaren geleden heb ik al eens ervaren dat het helpt als je als manager vanuit vertrouwen maar wel stevig ,bespreekbaar maakt dat je medewerker toch echt iets moet doen aan het frequent ziekteverzuim.
    (20 a 30 dagen per jaar, 10-15 ziekmeldingen),
    “Ziek zijn is niet normaal ” was daarbij de insteek. Doe er wat aan als medewerker maar als onderneming help je door het niet te accepteren en ondersteuning te bieden.
    Wat bleek ? De medewerker had psychisch last van de problemen van jongeren die hij in zijn vrije tijd begeleidde. Toen deze dat besefte en deze activiteiten staakte waren de klachten verdwenen.
    Ik was blij dat we de confrontatie waren aangegaan.

  2. Mooi!!!!
    zoals je weet heb ik ook een beetje verstand van dit onderwerp en ben erg nieuwsgierig naar je tips.
    V.w.b. het kernwoord VERTROUWEN heb je in mijn ogen groot gelijk.
    Maar ja….. hoe creëer of herstel je vertrouwen. Vooral bij een rigide werkgever die verzuim ziet als een bedreiging.
    Leuk stukje!

    Groetjes,

    Harry

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *