Sla over naar de inhoud

Groen wassen

Eind vorig jaar was ik op de beurs Green Today in het Rai Elicium Amsterdam. De organisatoren nodigden ons uit in een wereld van duurzaamheid en groen besef, waarin een groene levensstijl moeiteloos samen kan gaan met comfort en luxe. Wow, wat een genot.
Zo klinkt het heerlijk makkelijk om je lifestyle groen te kleuren, en ik zat lekker op die roze wolk, die voor de gelegenheid mooi groen gekleurd was….
Maar daar viel ik al snel van af, toen ik tot mijn grote verbazing een grote stand van Unilever op de beursvloer ontdekte. Argwanend liep ik eens om de stand heen, er over heen, en nog een keer er om heen. Unilever levert een enorm scala van producten op het gebied van voeding, persoonlijke verzorging en huishoudelijke verzorging. Naar eigen zeggen hebben al hun producten een ding gemeen: ze helpen je meer uit het leven te halen!

En al die producten heb ik de laatste tijd juist uit mijn huishouding gefaseerd….. Ik ben net zo blij dat ik ervan af ben, en nu zou het weer veilig zijn om Unilever producten te gaan gebruiken? Ik ben benieuwd…
Of zou de trend naar een groene, gezonde levensstijl de oorzaak zijn van deze nieuwe benadering? Waar de economie in tal van marktsegmenten tanende was in de afgelopen paar jaren, blijkt het biologische segment te groeien. 

Fairtrade, biologisch, PPP, MVO of CSR is business!
In de nieuwsbrief van ‘de Club van 30’, zag ik een bericht over Unilever voorbijkomen. Bestuursvoorzitter Paul Polman verklaart dat winst niet langer de enige doelstelling voor Unilever is.
Nu krabbel ik alweer even op mijn hoofd, wat is dat toch? Ik ga op onderzoek uit….
Op http://www.sustainable-living.unilever.com/the-plan/nutrition/ staan alle plannen gepresenteerd en het ziet er goed uit. Wow, complimenten voor Unilever! Er is ook een prachtig filmpje…

Mmmmm, moet ik hier blij van worden? Unilever wil 2 x zo groot worden en tegelijkertijd hun impact halveren. Ja, natuurlijk! De meeste milieumaatregelen leveren gewoon geld op en je zou wel gek zijn om het niet te doen. Dat eerste is gewoon angstaanjagend. Als Unilever nog verder groeit, …… wat een nachtmerrie.
We gaan het zien, ik ben zeer benieuwd. Ik kijk uit naar de nieuwe verpakkingspolitiek, die vast helemaal op de cradle-to-cradle filosofie gebaseerd is en eind 2015 geheel uitgerold zal zijn. En naar de nieuwe beleidslijn dat voeding echt alleen pure en eerlijke ingrediënten mag bevatten en dus geheel vrij zal zijn van bijv. aspartaam en MSG (natriummonoglutamaat ook bekend als E621) en andere schadelijke e-nummers. En dan natuurlijk ook de verzorgingsproducten die vrij zijn van schadelijke chemische stoffen, net zoals dat de huishoudelijke producten zo aangepast worden dat er geen chemische kankerverwekkende cocktail* onstaat in het rioolwater, die zonder dat daar iets aan te doen is terechtkomt in onze drinkwatervoorziening.

Nog zo iets. Ik vraag me altijd af waarom die Lipton thee in van die plastic pyramidezakjes moet. Dat ziet er wel mooi uit, maar lekt dat kunststof geen schadelijke stoffen in de thee? En waarom een buideltje kiezen dat niet afbreekbaar is?
Ja, ik kijk er enorm naar uit dat ook Unilever met pure en eerlijke producten aan komt zetten.

Puur & Eerlijk
Misschien ga ik vandaag van de hak op de tak, want zo kom ik bij Albert Heijn. Nog een bedrijf dat met prachtige claims komt. Al die grote bedrijven hebben een super-marketing afdeling, dus we krijgen het allemaal prachtig gepresenteerd. Toch heb ik m’n vraagtekens bij dat P&E merk van AH. Want is het nou puur of is het eerlijk? P&E verpakkingen van biologische chocolade liggen broederlijk naast de P&E Fairtrade chocolade. Hé, kan het niet allebei? En hoe moet ik nou kiezen tussen Fairtrade appelsap of biologische appelsap, ik wil allebei! En waarom komt die appelsap van de andere kant van de wereld? De milieu-impact van grote vervoersbewegingen zijn zo groot, dat hoeft toch niet.
Maakt AH zich er niet een beetje makkelijk van af? Door zelf een merk te creëren ontkomen ze aan aansluiting en commitering aan de eisen van bestaande labels**. En zo vertellen ze dat het allemaal puur&eerlijk is, maar dat is nog maar de vraag, want wie controleert dat, wie stelt de eisen op en wat zijn consequenties wanneer de eisen niet gehaald worden?
En als Albert Heijn dan zo goed een eerlijk bezig is, waarom dan niet meteen die verpakkingen aanpakken. Echt, hoe krijg je het voor elkaar om een pak sap te verkopen waar dan weer een plastic dopje opzit. Heb je weleens geprobeerd dat plastic unitje eruit te peuteren?
Hou toch op!

De boodschap van Michael Pollan spreekt me nog het meest aan, zijn boek ‘Een pleidooi voor echt eten’ heeft me aan het denken gezet en dat is wat deze blog hopelijk ook met jou heeft gedaan.

Marina Schriek – burnout specialist

*Zie artikel in Medisch Dossier September 2010, http://bit.ly/igG4ft
** Lees ook het artikel van de Keuringsdienst van Waarde over duurzame labels, http://www.keuringsdienst.nl/page/22150/nl

Mijn bedrijf is gespecialiseerd in behandeling en preventie van burn-out. Ik adviseer ondernemers over manieren om hun ziekteverzuim drastisch te verlagen. Meer tips om ziekteverzuim te voorkomen, kun je via deze link http://bit.ly/StuurTips aanvragen. Wil je meer weten, kijk dan op www.deopening.nl.

Published inBlogGezondheidGroen denken en doen

2 Comments

  1. Bij ‘groen’ denk ik toch altijd nog aan de planten in mijn tuin 😉 en het creëren van mooie ‘groene’ tuinen voor anderen.
    Met een zonnige tuingroet, Mariëtte

  2. Hoi Mariëtte,
    Dat kan ik me goed voorstellen, dat is natuurlijk jouw professie. Leuk om te melden dat CleanDrinks Breda op 20 april gesponsord wordt door o.a. Eetbare Wand (www.eetbarewand.nl) en Bessie Schadee van ‘Gezonde Gronden’ vertelt hoe je je balkon of zelfs je vensterbank om kunt toveren in een moestuin!
    Dat is zeker ook ‘groen’ in jouw boekje!
    Het complete programma vind je op http://www.deopening.nl/cleandrinks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *