Sla over naar de inhoud

Te duur

Een collega ondernemer vertelde me deze week dat hij baalde van zijn accountant. Die had geïnformeerd naar de prijzen van zijn producten en had zonder veel omhaal gezegd dat hij te duur was. Hij twijfelt nu: is mijn prijsstelling goed? Om de discussie aan te wakkeren, zei ik: “je bent juist veel te goedkoop.” Veel bedrijven en ondernemers proberen hun kosten zo laag mogelijk te houden en hun prijs zo hoog mogelijk, dan verdienen ze optimaal.

Mijn vraag is dan: voelt het goed om dat zo te doen? Je kunt je natuurlijk een bult lachen omdat jij weet dat je spul, dat een habbekrats gekost heeft, verkoopt voor de hoofdprijs. Maar wanneer je afnemer dat ook ontdekt, dan lach je niet meer, want dan ben je die klant kwijt. Bovendien, wanneer je bij het inkopen je leverancier zover uitknijpt die die geen gezonde business meer kan runnen, kun je jezelf op de borst kloppen voor je scherpe inkoopbeleid, maar raakt ergens in de keten een ander in de problemen.

Onze collectieve westerse wens voor spullen, die we graag zo goedkoop mogelijk verkrijgen; we zijn allemaal dol op aanbiedingen en kortingen, niet waar?, leidt tot excessen op andere plaatsen en op een moment dat ergens in de toekomst ligt. Ons credo lijkt vaak: wie dan leeft, wie dan zorgt. Bovendien: het is toch niet mijn verantwoordelijkheid dat bijv. koffieboeren zo weinig betaalt krijgen voor hun product dat ze ontwikkelingshulp nodig hebben om te overleven. Veel producten van alledag laten na gebruik onafbreekbare gifstoffen in ons ecosysteem achter, waardoor nu al gezondheidsproblemen ontstaan, die voor generaties na ons nog groter zullen zijn, maar we staan er zelfs niet bij stil.

Juist onze verzameldrift van spullen en onze hang naar gemak, tegen een zo laag mogelijk prijs, levert enorme problemen op. Op zoveel gebieden: gezondheid, welvaart, inkomensverdeling, milieu, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, en ga maar door. En dan is de prijs te hoog. Ecologische producten zijn duurder, fairtrade producten ook. Voor biologisch vlees betaal je fors meer, maar is het te duur?

Je voelt je er goed bij!
Gelukkig komen er steeds meer producten op de markt waarvan de achtergrond in zijn geheel of zoveel mogelijk duurzaam is. En steeds meer mensen worden zich bewust dat hun koopbeslissing doorslaggevend is in hoe snel bedrijven duurzamer te werk zullen gaan. Er is zoveel mogelijk en geloof me, het voelt zoveel beter wanneer je er af en toe eens rekening mee houdt. En van het een komt het ander, want het werkt aanstekelijk.

Waar kun je beginnen?
Probeer producten te kopen die het milieu ontlasten, koop regionale producten. Wanneer iets toch van ver komt, let dan op dat je fairtrade koopt. Is het niet duidelijk, informeer er dan naar bij de verkoper. Graag attendeer ik jullie op het bestaan van cradle to cradle toiletpapier. Het is te koop onder de merknaam Satino Black en wordt geproduceerd door Van Houtum in Swalmen, die naast het cradle to cradle keurmerk ook een RedDot award binnengehaald heeft, chapeau!Voor bedrijven verkrijgbaar bij de groothandel en sinds kort ook bij natuurwinkels voor consumenten. Een prachtig voorbeeld dat het zeker mogelijk is om duurzaam te produceren! Vraag er naar!

Wil je meer weten en ook bewuster met je eigen leefomgeving omgaan? Bezoek een CleanDrinks editie in jouw omgeving. Op www.cleandrinks.com vind je de agenda. Op 24 november a.s. is de volgende editie in Breda. Zet ‘m in je agenda en meld je even aan op de site. Ik zal er zijn en ontmoet je graag!

Marina Schriek – burnout specialist

Mijn bedrijf is gespecialiseerd in behandeling en preventie van burnout. Ik adviseer ondernemers over manieren om hun ziekteverzuim drastisch te verlagen. Meer tips om ziekteverzuim te voorkomen, kun je via deze link http://bit.ly/StuurTips aanvragen. Wil je meer weten, kijk dan op www.deopening.nl.

Published inGelukkigGezondheidGroen denken en doenZakelijk

3 Comments

  1. Lex Meima Lex Meima

    Onze economie wordt gestuurd op groei en kwantitatieve groei. De prijs daarvoor is erg hoog. Zowel voor onze leefomgeving nu en op korte termijn als voor de mens die niet mee kan en niet profiteerd van de groei. Ik ben van mening dat de economische modellen en onze manier van denken moeten gaan veranderen in een van: Kwaliteit, duurzaamheid, bewustwording en rentmeesterschap.
    Succes wordt nu vertaald in salaris, een grote auto etc.
    Wat is de prijs van dit succes.?
    We kunnen niet meer voor ons zelf zorgen. We zijn volkomen afhankelijk van de industrie en worden door de marketing zeer in het ootje genomen.

  2. Hoi Lex,

    Mee eens. Een paar weken terug was ik in Den Haag bij een lezing van Tim Jackson, auteur van ‘Welvaart zonder Groei, economie voor een eindige planeet’. Hij stelt dat economen analfabetische ecologen zijn: “de basis van hun analfabetisme is dat economen geen grenzen zien aan rijkdom, terwijl economie oorspronkelijk de wetenschap is van de schaarste van grondstoffen”.
    “Het doel van onze samenleving zou niet moeten zijn om alleen een hoog BNP na te streven. Deze tijd vraagt om een andere manier van het meten van welvaart, waarbij rekening gehouden wordt met behoud van grondstoffen en ecosystemen, met focus op economische stabiliteit en veerkracht, niet alleen op materiële groei.”
    Ik vond het mooi dat hij zo duidelijk maakte dat al die welvaart ons geen greintje gelukkiger gemaakt heeft. De groep mensen die verzuipt in alle welvaart wordt groter en groter. Psychische klachten zorgen nu al de grootste groep van uitvallers van onze beroepsbevolking.
    Dat verklaart ook de opkomst van de ‘slow’-beweging. Slow cooking, meditatie, crafting, communities. Helemaal hot en met reden.

    Deze Tim Jackson kreeg behoorlijk wat bedreigingen naar zijn hoofd toen hij zijn visie over ‘Welvaart zonder groei, wereldkundig maakte. Overheden hebben geen flauw idee hoe ze het roer om kunnen gooien. Juist vanuit het publiek krijgt hij veel bijval.
    Dat brengt me bij een conclusie die ik voor mezelf getrokken heb. Gewoon zelf beginnen en niet wachten tot de overheid of wat voor instantie dan ook daar het lef voor heeft.
    Mooie initiatieven vind ik Great Place To Live (GPTL) http://www.greatplacetolive.nl en 7 days of inspiration (www.7daysofinspiration.com). Je kunt je aansluiten bij deze inspirerende groepen en gewoon beginnen en meedoen!

  3. Vandaag kreeg ik een mij geliefde uitspraak weer onder ogen. Het is een citaat uit “Het pad van de Sjamaan”, de auteur is me even ontschoten.

    Het gaat over 5 voorwaarden waaraan een beslissing zou moeten voldoen. Deze voorwaarden zijn: Waarheid, Schoonheid, Gezondheid, Geluk en Licht.

    Als je deze voorwaarden meeneemt in je beslissingen, kijk je vanzelf verder dan je eigen neus.
    “Ontbreekt een van deze voorwaarden, zoek dan een andere richting”, is het devies van de schrijver.
    Ik ben het hier helemaal mee eens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *